Partner serwisu
Biznes i przemysł

Za bydgoskim dworcem ukazał się las… wyświetlaczy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Za bydgoskim dworcem ukazał się las… wyświetlaczy
fot. Michał Szymajda
Sześć milionów złotych wydały PKP PLK na montaż dziesiątek wyświetlaczy na peronach w Bydgoszczy. Są rozmieszczone nawet co 25 m, czasem tam, gdzie pasażerów nigdy nie ma. Co gorsza, system i tak niejednokrotnie wprowadza pasażerów w błąd.

Z wizyty na peronach zmodernizowanego bydgoskiego dworca kolejowego wyciągnąć można wniosek, że PKP PLK nie posiadają wizji tego jak wyglądać powinny systemy informacji pasażerskiej, a ich dobór w zależności od skali i wielkości dworca jest zupełnie przypadkowy.

54 mln zł dobrze wydane?


– Na inwestycje związane z peronami PKP PLK przeznaczyły kwotę 54 mln zł. Na 5 peronach (dodać należy jeszcze perony czołowe 3a i 4a – dop. red.) PLK umieściły 81 elektronicznych wyświetlaczy peronowych informujących o przyjazdach i odjazdach pociągów – pisze w informacji na temat bydgoskiej inwestycji zarządca infrastruktury.

Efekty inwestycji w system informacji pasażerskiej, którą zrealizowała firma KZŁ Bydgoszcz, należąca do Grupy PKP SA, przeszły najśmielsze oczekiwania – i to dosłownie, bo sens ich instalacji w takiej ilości i rozmieszczeniu każe zastanowić się nad jej celowością.

Przy peronie 4. znajduje się na przykład trzynaście tablic peronowych, przy czym wszystkie są dwustronne. Pod niemal każdym znajduje się ponadto wyświetlacz, na którym przeczytać można o wszystkich odjazdach zaplanowanych z Bydgoszczy Głównej. Są nawet tam, gdzie na co dzień wcale nie ma pasażerów. Skalę nieadekwatności inwestycji do potrzeb najlepiej pokazuje jednak to, co zrobiono na peronach czołowych 3a i 4a, gdzie znalazło się po pięć dwustronnych wyświetlaczy. Są więc częściowo „wycelowane” w przestrzeń, gdzie w ogóle nie ma pasażerów. Do tego pod każdym z nich zainstalowano tablice elektroniczne informujące o odjazdach. Oczywiście są też słupki powiadamiania SOS, a jest ich tyle, że przypadkowy pasażer musi chyba uznać, że perony bydgoskiego dworca to wyjątkowo niebezpieczne miejsce, bez dostępu do sieci komórkowej ponadto. O tym, że w Bydgoszczy jest wyjątkowo niebezpiecznie świadczy też liczba kamer, niespotykana w takim nasyceniu na żadnym innym dworcu w kraju.

Krótkie pytanie – po co?

Zapytaliśmy PKP PLK jakie przepisy regulują umiejscowienie wyświetlaczy peronowych i infrastruktury tego rodzaju na obiektach kolejowych. Czy istnieją przepisy, które regulują ich odstęp od siebie i nasycenie? Okazuje się, że określają to wewnętrzne wytyczne PKP Polskich Linii Kolejowych „w sprawie wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej”, a, jak informują PKP PLK „stosowanie wytycznych to obowiązek przy opracowywaniu dokumentacji technicznych nowo budowanych i modernizowanych peronów oraz dworców kolejowych zakwalifikowanych do wyposażenia ich w informację dynamiczną oraz przy projektowaniu nowych systemów dynamicznej informacji pasażerskiej.”

Jakie uzasadnienie widział twórca projektu systemu informacji pasażerskiej dla jej tak olbrzymiego zagęszczenia masztów i wyświetlaczy SIPu, zwłaszcza na peronie 4a? Czy takie rozwiązania będą miały lub miały analogię gdzieś w kraju?

– Zgodnie z pkt.5.2.3 „Rozmieszczenie wyświetlaczy i kiosków informacyjnych, ich liczba i konkretny dla danej lokalizacji rodzaj, są każdorazowo elementem opisu przedmiotu zamówienia i są uzależnione od warunków lokalnych” – odpowiadają PKP PLK.

Zdaniem PKP PLK szczególnymi warunkami lokalnymi są w tym wypadku autobusy szynowe odjeżdżające z bydgoskiego dworca. – Przy jednym peronie mogą czasem oczekiwać nawet 3 takie składy (w praktyce niemal nigdy tak się nie dzieje - dop. red). W przyjętym rozwiązaniu istnieją warunki poprawnego opisania każdego składu przez wyświetlenie właściwej informacji we właściwej części peronu. Peron 4a jest częściowo wspólny z peronem 4., tak samo jak peron 3a z peronem 3. Perony 3a i 4a są peronami jednokrawędziowymi. Z peronów 3a i 4a odjeżdżają zespoły łączone szynobusów oraz zespołów trakcyjnych, które na pewnym etapie są rozdzielane w podbydgoskich miejscowościach. Rozmieszczenie tablic umożliwia podział peronów 3a i 4a na 4 sektory co daje możliwość przypisania dla jednego szynobusu informacji o stacji docelowej na dwóch tablicach. Tym samym rozmieszczenie tablic zapewnia pełną informację pasażerską podróżnym, odpowiadając im na pytanie, do którego zespołu szynowego mają wsiąść, aby uniknąć niepotrzebnych przesiadek na stacji rozpięcia zespołu szynowego – tłumaczy Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

Cały artykuł przeczytasz na portalu Rynek Kolejowy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Polimex Mostostal: Wyniki za I półrocze są zadowalające

Biznes i przemysł

Polimex Mostostal: Wyniki za I półrocze są zadowalające

ep./inf. pras. 01 września 2023

Intensywny lipiec w Mirbudzie

Biznes i przemysł

Intensywny lipiec w Mirbudzie

ep. 17 sierpnia 2023

Unibep przeznaczy ponad 7 mln zł na dywidendę

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Polimex Mostostal: Wyniki za I półrocze są zadowalające

Biznes i przemysł

Polimex Mostostal: Wyniki za I półrocze są zadowalające

ep./inf. pras. 01 września 2023

Intensywny lipiec w Mirbudzie

Biznes i przemysł

Intensywny lipiec w Mirbudzie

ep. 17 sierpnia 2023

Unibep przeznaczy ponad 7 mln zł na dywidendę

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5